Αφετηρία / Slide show / Ζήτημα φύλου

Ζήτημα φύλου

                                                                 Κάθε αύριο μια νίκη

                                                                  (Oriana Fallaci)

Δεν είναι ο Άλλος που καθοριζόμενος σαν Άλλος, καθορίζει τον  Ένα· καθορίζεται σαν Άλλος από τον Ένα που αυτοκαθορίζεται σαν  Ένας.  Ποιος είναι όμως ο Άλλος, και γιατί η  γυναίκα καθορίστηκε ως ο Άλλος;

Παραδοσιακά, η θέση των γυναικών στις περισσότερες θρησκείες ήταν υποδεέστερη από εκείνη του άντρα. Η ανατροπή της μητριαρχίας ήταν η κοσμοϊστορική ήττα του γυναικείου φύλου θα γράψει ο  Friedrich Engels, ενώ o Karl Marx προσθέτει πως η θέση της θεάς στη μυθολογία μας δείχνει μια προηγούμενη εποχή όπου οι γυναίκες κατείχαν  μια περισσότερο σεβάσμια θέση.

Ιστορικά, πολλοί καλλιτέχνες εκφράστηκαν και εμπνεύστηκαν μέσα και από την γυναικεία μορφή. Παρόλα αυτά, στην ιστορία της τέχνης υπάρχει ένα τεράστιο κενό. Ελάχιστες είναι οι γυναίκες δημιουργοί που έγιναν γνωστές στο ευρύ κοινό. Αυτό ενδεχομένως να υπογραμμίζει ότι εδώ τίθεται ένα ζήτημα πολιτικό, πολιτιστικό και κοινωνικής ανισότητας στον ανδροκρατούμενο κόσμο.

Άραγε μήπως για να υπάρξει πραγματική αλλαγή θα πρέπει να αλλάξει η παγκόσμια αλλά και η εθνική μας κουλτούρα;

Το 1857 ράφτρες και υφάντρες της Νέας Υόρκης κατέβηκαν στους δρόμους ζητώντας μείωση των εξαντλητικών ωρών εργασίας – ωράριο που οι άντρες είχαν ήδη κατακτήσει – διεκδικώντας ίσα ημερομίσθια όπως και ανθρώπινες συνθήκες δουλειάς. Η εξέγερση αυτή πνίγηκε στο αίμα ύστερα από τη βίαιη επίθεση της αστυνομίας.  Στην Ελλάδα, το δικαίωμα ψήφου για τις γυναίκες κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα του 1952 ενώ μέχρι το 2006 δεν υπήρχε νομικό πλαίσιο για την γυναικεία κακοποίηση. Σε αυτόν τον αγώνα της ανθρωπότητας όμως, για μια κοινωνία σεβασμού των ανθρωπίνων αξιών αλλά και  ισότητας, είμαστε όλοι  αναγκαίοι, γιατί μια απειλή στη δικαιοσύνη οπουδήποτε, είναι μια απειλή στη δικαιοσύνη παντού, τονίζει ο Martin Luther King.

Μήπως όμως ο κόσμος αποκτά μεγαλύτερη σύμπνοια αλλά και ισότητα, όταν τον βιώνουμε με βάση το δύο κι οχι το ένα;

Αν δεχτούμε τον έρωτα ως δυαδικό πυρήνα, τότε το αληθινό του υποκείμενο είναι το γίγνεσθαι ενός ζεύγους και οχι μονάχα η ικανοποίηση των ατόμων που το συνθέτουν. Ο έρωτας θα γράψει ο Alain Badiou είναι ο ελάχιστος κομμουνισμός!

Γυναίκες και άνδρες ανά την ιστορία και τον κόσμο, έδωσαν και εξακολουθούν να δίνουν μάχη για πάσης φύσεως κοινωνικές και φυλετικές ανισότητες αλλά και για την εξάλειψη προκαταλήψεων απέναντι στον άνθρωπο εν γένει · κι αυτό θα φέρει πάντα ελπίδα,  φως και πίστη για το αύριο.

Κλείνοντας τις λίγες αυτές σκέψεις για το γυναικείο και οχι μόνο φύλο, την ταυτότητα που a priori εκπροσωπούμε και κατέχουμε από τη γέννηση μας, παραθέτω τον στίχο του ποιητή Αργύρη Χιόνη ως μια απόπειρα προάσπισης της ευαίσθητης κατασκευής  του ανθρώπινου σύμπαντος.

Πέφτεις απ΄το κλαδί και κλαις. Γιατί; Δεν το ‘ξερες πως είσαι φύλλο;

Μάγδα Κόρπη.

About Μάγδα Κόρπη

Γεννήθηκα στην Αθήνα το 1985. Σπούδασα Θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Υποκριτική στη δραματική σχολή Αρχή και ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές σπουδές μου στη Δραματουργία και την Ευρωπαική Δραματολογία στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. Έχω συνεργαστεί ως θεατρολόγος και ηθοποιός με διάφορους καλλιτέχνες όπως ο Θ. Τερζόπουλος, Eugenio Barba, Bread and Puppets, Λίλλυ Μελεμέ, Cezaris Grauzinis, κ.α.

Δείτε επίσης

Η παράνοια του διαδικτύου: Ένας 6χρονος έβγαλε εννιά εκατ. από το youtube (video)

Ο Ράιαν βρίσκεται στην όγδοη θέση των καλύτερα αμειβομένων You Tubers για το 2017, σύμφωνα ...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *